onsdag 8 februari 2012

Dry Shampoo

Tänkte göra en kort kartläggning och recension av de torr schampon jag använt. Jag har ganska fett hår, det blir smutsig 1-2 dagar efter tvätt så jag använder torr schampo rätt ofta.

I thought would do a short overview and review of the dry shampoos I've used. I have pretty oily hair and it gets dirty about 1-2 days after I wash it so I tend to use dry shampoo quite often.

Proffs Dry Shampoo
Proffs torr schampo är inget speciellt. Det lämnar håret ganska så vitt och pudrigt och jag ogillar doften skarpt. Det funkar som vilket annat torr schampo som helst men resultatet är inte snygg och det är svårt att borsta ur pudret. Proffs kommer i 150ml flaskor, kostar ca 5€ och finns att köpa på Seppälä och Kicks här i Finland.

Proffs dry shampoo is nothing special. It leaves a lot of white residue in your hair and makes it look quite powdery. I also it is heavily scented and the scent is not pleasant. This dry shampoo is not easy to brush out of your hair so the result isn't very nice. Proffs comes in 150 ml bottles, costs about 5€ and here in Finland it is available at Kicks and Seppälä.

kicks.se
Klippoteket Dry Shampoo - Styling Dust Spray
Jag gillar faktiskt Klippotekets torr schampo, det gör håret rent och tillför volym. Än en gång är jag inte ett stort fan av doften och tyvärr är den ganska så stark. Ett att minus är att håret lätt blir vitt av detta torr schampo fastän jag är blond. Klippotekets schampo kostar ca 7-8€, kommer i en 200ml och går att köpa på Stockmann och Sokos.

I kind of like Klippoteket's dry shampoo, it does what it is supposed to, makes your hair clean and volumized. Once again I am not a big fan of the smell and this one has quite a strong one. An other down side is that it easily makes your hair look white even though I am blond. I would recommend Klippoteket over Proffs if you want a cheaper dry shampoo. This one costs between 7-8€, comes in a 200 ml bottle and is available at Stockmann and Sokos.

klippoteket.com
Batiste Dry Shampoo - Original formula
Av alla torr shampon jag testas hittills är detta min absoluta favorit. Det gör håret rent och tillför mycket volym utan att göra håret speciellt vitt. Det som får mig att gillar Batistes version extra mycket är att följande dag (efter att du ha torrschamponerat det) ser det fortfarande rent ut, vanligtvis måste man tvätta håret dagen efter man använt torr schampo. Trots att det är bra hakar jag ändå upp mig på doften, varför kan de inte göra doftfria torr shampon? Batiste kommer också i 200ml flaskor och kostar mellan 8-9€, i Finland finns det endast att köpa på Kicks,


This my favorite dry shampoo of the ones I've tried so far. It makes my hair clean and adds a lot of volume without making it especially white. The thing makes me like Batiste's version so much is that your hair looks clean even on the second day (second day after applying dry shampoo that is), usually you have to wash your hair the day after using dry shampoo. Even though it's good I just hate the smell, why can't they make unscented dry shampoo? You can buy Batiste in 200 ml bottles for 8-9€ at Kicks.


Lush No Drought Dry Shampoo
Lush torr schampo är också riktigt bra, gör håret rent och tillför volym. Doften är inte heller speciellt stark så jag kan acceptera den. Det enda negativa med Lushs version är förpackningen. Schampot kommer i likadana flaskor som deras vanliga schampon så det är super lätt att använda helt för mycket, jag gör det nästan varje gång och då blir håret så klart vitt. Dessutom lyckas jag få torr schampo över allt vid varje applicering, kalla mig klumpig men förpackningen är verkligen opraktisk. No Drought schampot finns att köpa i alla Lush affärer, kommer i en flaska med 250 ml och kostar 12,95€.

Lush No Drought dry shampoo is quite good as well, it makes your hair clean & fresh while giving you volume. The scent is quite mild so I can't say I hate it, it's ok. The only down side is the packaging, it is horrible. It comes in the same kind of bottle as their regular shampoos do, so when you are trying to apply it it gets everywhere! The packaging also makes it very easy to apply too much and this makes your hair white and powdery. No Drought is available at all Lush shops, it comes in a 250 ml bottle and costs 12,95€.

7 kommentarer:

  1. björn axen har det bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, måst testa sen när jag har använt slut det jag har från Lush! :)

      Radera
  2. Jag har använt Four Reasons torrshampo, ganska billigt och helt okej med mild doft. Håret blev inte vitt och jag var nog tvungen att tvätta det följande dag. Men med tanke på priset var jag helt nöjd :)
    - Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, vad bra. Jag har faktiskt tänkt testa de, men det har inte bara blivit av, men ska definitivt pröva de nästa gång jag behöver fylla på med torr schampo :)

      Radera
  3. Ha du förresten använt hårpuder nångång, tror de Oasis som har det i röda små förpackningar? De e en grej ja inte förstår mig på.. För torrshampo och hårpuder har väl i princip samma funktion, eller har ja helt fel?
    -Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torr puder är endast till för att skapa volym. Då jag använder det är det nog i rent hår för att skapa extra volym. Efter man ha använt hårpuder blir håret mer som "andra dags hår", det får alltså mer volym och blir lättare att styla. Det jobbiga enligt mig med hårpuder är det att jag måste verkligen tvätta håret följande dag eftersom håret blir liksom klibbigt och ifall man använder för mycket puder ser det snabbt smutsigt ut. Torrschampo och andra sidan ger volym men suger samtidigt upp överflödigt fett från håret och gör på det sättet att det ser renare ut. :)

      Radera